W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie internetowym www.nellfit.pl
Dowiedz się więcej...
8 powodów dla których warto jeść kakao
Przez lipiec 14, 2020 0 Komentarz

8 powodów dla których warto jeść kakao

Kakao to składnik uwielbianej przez większość z nas czekolady, która mimo swojej wysokiej kaloryczności stanowi bardzo ważny i zdrowy element diety. Jednakże należy pamiętać o wybieraniu tylko takiej z dobrym składem i o wysokiej zawartości kakao, gdyż tylko taka czekolada jest gwarantem wysokiej wartości odżywczej. Samo kakao było znane ludzkości już od wielu wieków. Przygotowywano z niego napój nazywany „gorzką wodą”, który był przygotowywany na bazie wody z dodatkiem miodu, chili mączki kukurydzianej oraz wanilii. Zarówno czekoladzie jak i kakao przypisywano właściwości uzdrawiające, odmładzające i magiczne.

Poniżej przedstawimy Wam kilka powodów, dla których warto wzbogacić swoje posiłki o naturalne kakao

1. Bogactwo cennych witamin, składników mineralnych i aminokwasów

Kakao naturalne, bo o nim dzisiaj mowa, jest produktem, który charakteryzuje się wysoką zawartością wielu składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Wprowadzając do swoich potraw kakao i produkty go zawierające wzbogacimy posiłki przede wszystkim w potas, wapń, magnez, żelazo, cynk, miedź oraz witaminy z grupy B m.in. niacynę, czyli witaminę B3. Dodatkowo dostarczymy sobie dawkę serotoniny i tryptofanu, czyli aminokwasów, które pomogą nam załagodzić objawy stresu oraz poprawią nasz nastrój. Ponadto kakao cechuje się niskim indeksem glikemicznym (IG=20) oraz wysoką zawartością błonnika pokarmowego dzięki czemu produkt ten z powodzeniem może urozmaicić dietę osób chorujących na cukrzycę i insulinooporność.

Wskazówka dla insulinoopornych:
Pamiętaj, aby przygotowując posiłek bogaty w węglowodany proste np. koktajl owocowy, sałatkę owocową, gotowaną owsiankę, dodać kilka produktów, które obniżą indeks i ładunek glikemiczny potrawy, dzięki czemu unikniesz wahań poziomu cukru we krwi. Do produktów obniżających IG zaliczamy: jogurt naturalny, orzechy, naturalne kremy orzechowe, kakao, nasiona i pestki


2.    Naturalny afrodyzjak

Truskawki w gorzkiej czekoladzie i lampka szampana to od lat nieodłączny element wielu romantycznych kolacji. Dzięki obecności miedzi, selenu, cynku oraz magnezu kakao zyskało miano naturalnego afrodyzjaku, a to dla tego, że powyższe składniki wpływają korzystnie na zwiększenie libido


3.    Sposób na lepszą pamięć i koncentrację

Zawarte w kakao flawonoidy, wykazujące działanie przeciwutleniające, kofeina oraz teobromina świetnie wpływają na poprawę koncentracji i skupienia. Ponadto, zwiększają przepływ krwi do mózgu, pomagają uporać się ze skutkami stresu oraz zmniejszą uczucie zmęczenia.
Regularne spożywanie kakao i produktów go zawierających działa neuroprotekcyjnie, czyli ochronnie na nasze komórki nerwowe oraz zapobiega wystąpieniu chorób neurodegeneracyjnych, w tym choroby Alzheimera i Parkinsona.

Ciekawostka:
Jeśli jesteś w ciąży pamiętaj, że ilość kofeiny jaką możesz spożyć w ciągu dnia jest ograniczona do 200 mg. Więc jeśli pijesz kawę, nie przesadzaj z ilością spożywanego kakao i czekolady.

4.    Pomoc w zwalczaniu stanów zapalnych

Ziarna kakaowca są niezwykle bogate w katechiny i epikatechiny czyli związki należące do grupy polifenoli. Wykazują one silne działanie przeciwzapalne, dzięki czemu świetnie sprawdzą się m.in. w dietoterapii chorób autoimmunologicznych np. Hashimoto, atopowym zapaleniu skóry (AZS) czy reumatoidalnym zapaleniu stawów (RZS).


5.    Dbałość i troska o zdrowe serce i naczynia krwionośne

Niestety choroby układu krążenia w dalszym ciągu są jedną z najczęstszych przyczyn zgonów w Polsce. Aby uchronić się przed konsekwencjami chorób sercowo-naczyniowych już od wczesnych lat należy stosować się zasad zdrowego odżywiania i uprawiać regularnie sport. W celu zwiększenia potencjału prewencyjnego naszej diety możemy urozmaicić nasze potrawy o produkty takie jak kakao, które dzięki zawartości m.in. katechin, epikatechin, resweratrolu i teobrominy pomagają w utrzymaniu prawidłowej gospodarki lipidowej, obniżają ciśnienie krwi, wzmacniają śródbłonek naczyń krwionośnych oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału serca i udaru mózgu.
Ciekawostka:
Pozytywne efekty oddziaływania kakao na układ sercowo-naczyniowy zauważono u osób, które regularnie spożywały około 2 kostki gorzkiej czekolady dziennie.

6.    Superfood pomocny w walce z cukrzycą

Wiemy już, że ziarna kakaowca sprzyjają cukrzykom i insulinoopornym poprzez niski indeks glikemiczny oraz duże ilości błonnika pokarmowego, co znacząco wpływa na stabilizację poziomu cukru we krwi. Dodatkowo regularne spożywanie kakao może zwiększyć wrażliwość tkanek na działanie insuliny oraz usprawnić jej wydzielanie przez komórki trzustki. Właściwości te kakao zawdzięcza przede wszystkim obecnym w nim flawonoidom.

Pamiętaj!
Aby uzyskać oczekiwane efekty prozdrowotne kakao należy spożywać regularnie w połączeniu z prawidłowo zbilansowaną dietą i aktywnością fizyczną.

7.    Zadba o prawidłowy poziom żelaza

Na niedobory żelaza szczególnie narażone są miesiączkujące kobiety oraz kobiety ciężarne. Ze względu na występowanie comiesięcznych krwawień kobiety muszę dostarczyć każdego dnia aż 10 mg więcej żelaza niż mężczyźni, natomiast u kobiet w ciąży zapotrzebowanie na ten składnik wzrasta z 18 na 27 mg na dobę. Zbyt mała podaż żelaza w diecie może skutkować wystąpieniem anemii, co może być szczególnie groźne dla kobiet ciężarnych. Aby zadbać o prawidłową podaż tego mikroskładnika warto wzbogacić swoje potrawy m.in. o prawdziwe kakao, które w 100 g zawiera prawie 14 mg żelaza.


8.    Ochrona przed chorobami nowotworowymi

Wspomniane wcześniej polifenole i falownoidy to związki, które dodatkowo wykazują działanie antyoksydacyjne, co oznacza, że pomagają nam zwalczać wolne rodniki, które w dużej mierze przyczyniają się do rozwoju wielu chorób nowotworowych. Bioaktywne związki zawarte w kakao szczególnie korzystnie oddziałują na błonę śluzową jelit, chroniąc ją przed rozwojem raka jelita grubego.

Mamy nadzieję, że zachęciliśmy Cię do regularnego spożywania kakao i to nie tylko w tradycyjnej sproszkowanej formie, ale także w postaci gorzkiej czekolady, chałwy kakaowej oraz naszego orzechowo-kakaowego kremu Nut Nelka.


A jeśli brakuje Ci pomysłów jak zastosować kakao w kuchni, do czego je dodać i z czym połączyć to zachęcamy do inspiracji naszymi przepisami (wystarczy, że klikniesz w wybrany przepis):



Bibliografia:

  1. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, redaktor naukowy: prof. dr hab. med. Mirosław Jarosz, Wydawnictwo: Instytut Żywności i Żywienia, 2017;
  2. Matysek-Nawrocka, M., Cyrankiewicz, P.: Substancje biologicznie aktywne pozyskiwane z herbaty, kawy i kakao oraz ich zastosowanie w kosmetykach. Borgis- Postępy Fitoterapii 2016, 2, 139-144.
  3. Godło P., Matejko B.: Ciemna czekolada jako bogactwo flawonoidów – sprzymierzeńców w prewencji i leczeniu wielu schorzeń. Probl Hig Epidemiol. 2019, 100(2): 82-88.
  4. Zdrojewicz Z., Grześkowiak K., Łukasiewicz M.: Wpływ spożycia czekolady na organizm człowieka. Med. Rodz. 2017, 20(3): 237-243.

Leave a comment

X

Did you know that we ship to over 24 different countries

Login with Facebook
X

Did you know that we ship to over 24 different countries

Register with Facebook
X

Did you know that we ship to over 24 different countries

Please enter the email address you used to register. You will receive a temporary link to reset your password.