W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie internetowym www.nellfit.pl
Dowiedz się więcej...
Wartościowa przekąska, która może zastąpić posiłek
Przez maj 07, 2020 0 Komentarz

Wartościowa przekąska, która może zastąpić posiłek

Większości z nas przekąska kojarzy nam się z mało wartościowym i niezdrowym jedzeniem, które spożywamy najczęściej między głównymi posiłkami, w czasie pracy lub podczas miejskich wojaży. Tworząc markę Nell Fit postawiliśmy sobie śmiały cel, by odczarować krzywdzący pijar gotowych przekąsek. Jesteśmy bowiem przekonani, że wartościowa przekąska istnieje i z powodzeniem może zastąpić posiłek w podbramkowej sytuacji. Mało tego! My te przekąski tworzymy! 

Istnieją przekąski bez których trudno sobie wyobrazić niektóre czynności w ciągu naszego przeciętnego dnia. Pędząc spóźnieni do pracy na przystanek zawsze możemy liczyć na słodki batonik albo drożdżówkę leżącą na dnie naszej torby. Trudno sobie odmówić małego ciasteczka do cappuccino, które kupiliśmy w firmowej kantynie , by zebrać siły do dalszej części zmagań w biurze. Kino bez popcornu? Przecież to grzech taki sam jak wspólnie wypite piwo w sobotni wieczór ze znajomymi bez chrupiących krążków cebulowych.

Zapanuj nad swoim nawykiem

Za tego typu zachowaniami kryje się zjawisko pętli nawyku, którą opisał w swojej rewelacyjnej książce “Siła nawyku” Charles Duhigg”. Większość naszych zachowań ma swoje źródło w mechanizmach, które odbywają się poza naszą świadomością. Nie wgłębiając się za bardzo w meandry ludzkiego umysłu spożywanie przekąsek można wpisać w pętlę nawyku składającą się z bodźca, wykonywanej czynności i nagrody. Przechodząc w drodze do pracy obok piekarni, z której unosi się zapach świeżego pieczywa i słodkich drożdżówek, zdamy sobie sprawę, że tak naprawdę nie zjedliśmy śniadania. Przypomni nam o tym żołądek i uczucie napięcia związanego ze spadkiem cukru. Pod wpływem tego bodźca niemal na “autopilocie” trafimy do stoiska z drożdżowymi łakociami, które zdążymy wszamać zanim dojdziemy na przystanek. To jest etap “działania” w pętli nawyku.

Organizm w zamian za sporą dawkę cukrów prostych odwdzięczy nam się przyjemnym uczuciem na żołądku, poprawą nastroju i krótkotrwałym zastrzykiem energii. Niestety z takiej nagrody będziemy się cieszyć bardzo krótko, bo puste kalorie są niczym makulatura, którą wrzucamy do wysokosprawnego pieca. Za chwilę znowu odczuwać będziemy spadek energii, a do naszego nosa dotrze zapach cappuccino dochodzącego z biurowego bistro. Pętla nawyku zatoczy koło.

Czytaj również: Fit słodycze - czyli dlaczego nie powinniśmy bać się kalorii. 

Zdrowa przekąska istnieje! Mamy na nią przepis!

Jedzenie niezdrowych przekąsek jest przykładem złego nawyku. Nawyku, który utrwala się za każdym razem, gdy nie stawiamy mu czoła i ulegamy pokusie. Nie jesteśmy jednak na straconej pozycji - zły nawyk możemy wyeliminować, ale tylko wtedy, gdy zastąpimy go tym dobrym. Nie namawiamy Cię broń Boże do tego, żebyś nagle z uporem maniaka zrezygnował z przekąsek między posiłkami. Zachęcamy Cię jednak, żebyś choć jedną niezdrową przekąskę zastąpił dużo bardziej wartościową i przy tym znacznie smaczniejszą.

Żeby jednak przystąpić do zmiany nawyków musisz wiedzieć czym charakteryzuje się zdrowa przekąska.

Jaka musi być przekąska, żeby uznać ją za zdrową? 

Przede wszystkim - musi ona wyjść spod naszych rąk ;-) Żartujemy oczywiście - zdrowe przekąską możesz kupić tak naprawdę w każdym sklepie, choć nie ukrywamy, że my zdrowymi przekąskami zajmujemy się zawodowo. Zdrowa przekąska:

  • musi być pełnowartościowa - to znaczy dostarczać wszystkich (powtarzamy - wszystkich! niezbędnych w danej chwili substancji odżywczych tzn. tłuszczów, białka i a jakże cukru!
  • może być wysokoenergetyczna - czyli dostarczać nam energii do działania, poruszania się, rozwiązywania problemów, analizowania, sprzątania, prania, gotowania i pielenia ogródka;
  • powinna być naszpikowana dobrymi kaloriami - czyli takimi, które uwalniaja się powoooli, stopnoiooowo, równomieeernie i przez dłuuugi czas. Na tyle długi, by w razie potrzeby dotrwać do głównego posiłku albo go zupełnie zastąpić;
  • musi być złożona z wysokiej jakości, nieprzetworzonych składników pochodzących od lokalnych dostawców;
  • zawsze powinna być wykonana ręcznie - na małą skalę, z dala od taśm produkcyjnych. Dajesz wiarę, że my tworzymy przekąski Nellfit w domu?!
  •  dobrze, żeby była smaczna - bo jeśli będzie przyprawiać o mdłości, to nasz nawyk nie zapętli się. W całej układance zabraknie elementu nagrody.

Dysfunkcyjne przekonanie

Wielu ludzi, którzy mają lub mieli epizod z odchudzaniem jest przekonana, że jedyną, słuszną drogą do szczupłej sylwetki jest drastyczne ograniczenie liczby spożywanych kalorii, głodzenie się i zupełne zrezygnowanie z przekąsek np. słodyczy.

Jest to bardzo dysfunkcyjne przekonanie zwłaszcza wtedy kiedy perspektywa spożycia jakiegoś rozsądnego posiłku w ciągu dnia oddala się. Utknęliśmy w kolejce do lekarza, wpadliśmy w stan “flow” w czasie wykonywania swojej pracy albo nakarmiliśmy całą rodzinę, posprzątaliśmy po jedzeniu, ale zabrakło czasu na to by samemu zjeść coś wartościowego. Sporo ludzi w takich sytuacjach zwiera szyki, walczy z uczuciem głodu (zabijając go na przykład kawą albo papierosem) i czeka do momentu, gdy dane im będzie zjeść główny posiłek. Skutkiem tego  wieczorem kiedy opada tuman kurzu po całodziennej bitwie z obowiązkami, stajemy przed otwartą lodówką i zjadamy znacznie więcej niż wymaga tego nasze zapotrzebowanie energetyczne.

Znacznie mądrzejszym postępowaniem jest przygotowanie się na różne okoliczności w ciągu dnia - również na to, że być może nie będziemy mieli okazji zjeść typowego obiadku z ziemniaczkami, schabowym i kiszoną kapustą “jak u mamy” Zamiast głodzić się i czekać z upragnieniem na zbliżający się wieczór - warto dać organizmowi zastrzyk energii w postaci zdrowej przekąski. Nawet słodkiej, nawet z dużą ilością kalorii, ale taką, która będzie dostarczać zdrowych cukrów i wartościowych kalorii. 

I wbrew temu co wielu z nas sądzi - nie muszą to być jałowe kiełki, bezpłciowa sałatka z foliowego opakowania czy raniące podniebienie sucharki, zamknięte w pięknym lunchboxie gotowe do uwiecznienia w mediach społecznościowych.

Mogą to być orzechy, sezam, zdrowe tłuszcze, niepoddany obróbce termicznej miód i cała masa substancji aktywnych biologicznie, które poprawiają nasze zdrowie. 

Nasza w tym głowa, żeby te wszystkie składniki połączyć w jedną całość i dać ci produkt, dzięki któremu nie będziesz musiał wybierać między zdrowym, a smacznym!

Leave a comment

X

Did you know that we ship to over 24 different countries

Login with Facebook
X

Did you know that we ship to over 24 different countries

Register with Facebook
X

Did you know that we ship to over 24 different countries

Please enter the email address you used to register. You will receive a temporary link to reset your password.